Algemene Beschouwingen 2015

De VVD heeft al jaren drie belangrijke pijlers: economie, financiën en veiligheid. En als we ons bij deze begroting richten op die drie pijlers en we leggen die naast de liberale meetlat, dan scoort het college niet op alle fronten een voldoende.

Voorzitter,leden van de raad en college, aanwezigen en luisteraars thuis.

De economie in Zandvoort staat onder druk. Hoewel er landelijk een trendbreuk te zien is, waarbij de economie op alle fronten weer aantrekt, moet de VVD constateren dat de trendbreuk in Zandvoort nog niet is ingezet. Sterker nog, er zijn nog geen tekenen dat er wordt aangestuurd om daadwerkelijk een trendbreuk te forceren. Integendeel, waar in de begroting wordt gesproken over een integrale en klantgerichte gemeentelijke dienstverlening, laat de praktijk het tegendeel zien. Hierbij roep ik alleen al in herinnering de commotie die is ontstaan door de aanscherping van de regels voor de horeca in het centrum. Nadat er door veel partijen, en zeker ook door de VVD, werd opgemerkt dat het college door sloeg in haar betutteling, is het project tijdelijk stop gezet. Wel zegt het college in de begroting dat het project in 2016 doorloopt. De start van dit project is ronduit dramatisch geweest, en heeft feilloos bloot gelegd waar het bij dit college aan schort: communicatie. De communicatie met betrokkenen is ondermaats, en niet voor de eerste keer. Zo is er slecht gecommuniceerd over de mogelijke afschot van herten in het dorp, is er gebrekkige communicatie over ambtelijke samenwerking en de vluchtelingenproblematiek.Maar ook worden initiatieven van ondernemers hard afgestraft. Het opfleuren van de boulevard met plantenbakken en picknicktafels, een initiatief van ondernemers, was geen lang leven beschoren.Helaas, in plaats van de dialoog te zoeken met de ondernemers en te kijken of zaken wel geregeld kunnen worden, wordt strak ingezet op handhaving. Anders dan het college zegt waar ze voor staat, -ruimte geven aan initiatieven die Zandvoort vooruit helpen-, handelt zij door het afstraffen van initiatieven. De VVD verwacht dat het college handelt conform de bestuursstijl zoals zij die immers zelf heeft gekozen.

Voorzitter, het college heeft zich ten doel gesteld de financiën van de gemeente Zandvoort verder gezond te maken. In dat perspectief is een sluitende programbegroting en meerjarenraming gepresenteerd. De VVD is daar blij mee, en is het met het college eens dat het noodzakelijk blijft om behoedzaam afwegingen te maken in het licht van de beperkte financiële mogelijkheden. Alleen staat dit, wat de VVD betreft, haaks op de ambities die het college zegt te hebben. De complete begroting staat doorspekt met ambities uit het coalitieakkoord, maar bijna nergens wordt daar invulling aan gegeven. Daar wordt door het college stelselmatig tegenover gesteld dat het ambitieniveau afgestemd moet worden op de financiële mogelijkheden. Anderzijds is de invulling voor de komende jaren afhankelijk van de uitkomsten van de kerntakendiscussie. Dat doet de vraag rijzen, welke waarde moet worden gehecht aan de niet-financiële ambities die in deze begroting staan opgesteld. Volgens de VVD is die waarde laag, temeer daar veel van de ambities ook niet zijn opgenomen in de bestuursagenda voor de komende jaren.

Voor wat betreft het financiële beleid vindt de VVD het positief dat aankomend jaar geen tariefsverhogingen zijn doorgevoerd en dat de algemene reserve stijgende is. Wel moet de VVD van het hart dat de keuze om de egalisatiereserve parkeren op te heffen, en daarvoor de algemene reserve te gebruiken, nog steeds onbegrijpelijk is. De redenen waarom deze indertijd is ingesteld, doen namelijk nog steeds opgeld. Daarnaast valt op dat de risico’s rond de invoering van de decentralisaties in het sociale domein, in de praktijk heel erg mee blijken te vallen. Werd er tot op heden door velen in deze gemeenteraad steeds gesteld dat het Rijk taken over de schutting gooide, met een aanzienlijke korting, waardoor de gemeente onder grote financiële druk werd gezet en derhalve aanzienlijk moest bezuinigen, tonen de cijfers een ander beeld. De baten en lasten liggen, met een kleine verschuiving, nog steeds op het niveau van 2014, het jaar voor de overgang. De risico’s zijn zelfs afgenomen. Wel is de VVD van mening dat door het samenvoegen en de uiteindelijke vermindering van het aantal programma’s het vergelijk met voorgaande jaren lastiger is geworden en de controlerende functie van de gemeenteraad is ingeperkt.

Voorzitter, veiligheid. Een woord dat het afgelopen jaar veelvuldig is gehoord in meerdere contexten. De veiligheid op strand en zee die wordt geborgd door vrijwilligers van Reddingsbrigade en KNRM, maar natuurlijk ook door de professionele hulpdiensten. Waarbij helaas al te zeer duidelijk is geworden dat de zee in al haar pracht, ook zeer verraderlijk en uiteindelijk zelfs dodelijk kan zijn. En hoe ironisch is het te moeten constateren dat diezelfde Reddingsbrigade, symbool voor veiligheid, opereert binnen een omgeving die, simpel gezegd,onveilig kan worden genoemd. Een pand dat niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd, en zelfs gevaarlijk kan worden genoemd. Waar brandstoffen die nodig zijn om de boten bij te vullen, niet in goedgekeurde kasten staan. En voor de sceptici onder u. Ja, de benzine kan natuurlijk worden opgeslagen in de kazerne en die kan natuurlijk worden gehaald op het moment dat er gevuld moet worden. Maar denkt u dan ook even terug aan de beelden van de zoekactie, waar alle boten op zee te vinden waren, en alle vrijwilligers of op zee of op de post hun taak hadden. Moet er dan een taak bijkomen om op en neer te rijden om benzine te halen? Een wereldvreemde gedachte. Voor de VVD is het antwoord hierop kort en krachtig: nee. Het wordt tijd om op korte termijn de reddingsbrigade het veilige onderkomen te geven, waar zij volgens de VVD recht op heeft.

Veiligheid in Zandvoort laat te wensen over. Tenminste als we de berichten uit de pers mogen geloven. Zandvoort staat in Noord-Holland op nummer 3 in de landelijke misdaadmeter, die wordt gepubliceerd door het Algemeen Dagblad. Landelijk gezien staan we op een trieste eenentwintigste plek. Dat het niet alleen te maken kan hebben met het feit dat Zandvoort als klein dorp een badplaats is, waar in de zomer vele miljoenen mensen verblijven, tonen de cijfers van bijvoorbeeld Noordwijk, Katwijk, Castricum en Bergen. Zij komen niet voor in de top 100. Wat de VVD betreft ligt hier een schone taak voor het college. Want dergelijke berichten in de krant, maar ook recente berichten over inbraken in woningen die ons bereiken via media en ook burgernet, doen wat met de objectieve maar zeker ook de subjectieve veiligheidsbeleving van mensen. En dat komt uiteindelijk ook de leefbaarheid van Zandvoort niet ten goede.

Voorzitter, tot slot de veiligheid in andere landen. Mensen die hun land moeten ontvluchten omdat het niet veilig is. Maar ook mensen die hun land ontvluchten op zoek naar betere levensomstandigheden. De kranten staan er dagelijks nog vol mee. Vluchtelingen die vanuit Syrië maar ook vanuit landen als Irak en Eritrea via Turkije de oversteek wagen naar Europa. Maar ook de berichten op radio en tv over de grote stroom die Nederland binnen komt en waar we in ons land geen, of beter gezegd onvoldoende mogelijkheden hebben om ze op te vangen. Asielzoekerscentra zijn vol en tijdelijke locaties worden in de ene gemeente wel en in de andere niet geopend. Sinds gisteren biedt ook Zandvoort gedurende 2 x 72 uur crisisnoodopvang voor 150 vluchtelingen in de Korver Sporthal. Na een gebrekkige start waarin de communicatie laat op gang kwam, is het goed te zien hoe het college daarna voortvarend te werk is gegaan, de regie heeft genomen en pro-actief is gaan communiceren. Maar natuurlijk niet alleen het college, ook de ambtelijke organisatie en niet in de laatste plaats de vele vrijwilligers tonen dat Zandvoort, als het erop aan komt, zich van zijn beste, gastvrije kant laat zien. Een compliment namens de VVD aan allen die zich hiervoor hebben ingezet, en nog steeds inzetten.

En nu staan we voor de vraag: wat gaat Zandvoort doen met de vergunninghouders? Zoals bekend, voldoet Zandvoort al jaren aan de plicht om vergunninghouders op te vangen. Maar, gaat Zandvoort ook extra vergunningshouders opvangen zodat er ruimte vrij komt in de asielzoekerscentra? Als we de begroting op dit punt bekijken, gaat de VVD ervan uit dat Zandvoort op dit punt geen extra inspanningen gaat leveren. In de begroting is namelijk geen extra geld opgenomen voor de kosten die de opvang met zich mee gaat brengen. Kosten voor huisvesting, kosten voor bijstand, kosten voor de gezondheidszorg, kosten voor scholing. Kosten die voor rekening van de gemeente zouden komen, als Zandvoort meer vergunninghouders gaat huisvesten. Ook in de risicoparagraaf is hier niets over terug te vinden. Maar niet alleen in financiële zin dient er duidelijkheid te komen. Ook in materiële zin. Want als Zandvoort wel meer vergunninghouders gaat huisvesten; wat betekent dat voor de woningvoorraad? Wat betekent dat voor de mensen die nu al jaren op een wachtlijst staan? Kortom, volop onduidelijkheid. Het wordt dus tijd dat het college op dit punt duidelijk gaat communiceren en aangeeft welke koers zij vaart.

Voorzitter, ter afronding. De VVD heeft zoals gezegd al jaren drie belangrijke pijlers: economie, financiën en veiligheid. Het college zet tot tevredenheid van de VVD goed in op de pijler financiën. De VVD ziet graag dat het college diezelfde inspanning ook gaat leveren op het gebied van de economie en veiligheid. De VVD wenst u in deze een behouden vaart en zal erop toezien dat u koers houdt.

Zandvoort, 4 november 2015

Fractie VVD Zandvoort – Bentveld.