Vluchtelingenmotie moreel dwingend

Aan het begin van deze raadsvergadering zei de voorzitter: “Wij zitten hier niet om de landelijke politiek op te lossen”. Voorzitter, wij kunnen hier ook de Europese politiek niet oplossen. Wat hier voorligt, is een probleem van een grotere orde dan Zandvoort.

De VVD Zandvoort – Bentveld sluit zich volledig aan bij het standpunt van de VVD-fractie in de Tweede Kamer, hetgeen ondertussen is verheven tot europees beleid. Primair dient er opvang en zorg in de regio plaats te vinden.

Maar, en we kennen allemaal de beelden, is er ook een ander korte termijn perspectief. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld. Maar ook mensen die vluchten vanuit economisch perspectief. En eerlijk gezegd, hebben ze wellicht gelijk, zolang de grenzen open blijven en de stroom kan blijven komen o.a. door de oproep van mevrouw Merkel.

Daarnaast vindt de VVD ook dat er een luisterend oor en aandacht vanuit de politiek moet zijn voor de zorgen die er zijn bij grote groepen binnen de Zandvoortse samenleving. Mensen die zich zorgen maken om hun leefomgeving, om de woonsituatie. Wat betekent dit voor de woningvoorraad in Zandvoort? Zandvoort voldoet aan de landelijke norm voor de huisvesting van statushouders. Gaan we door het faciliteren en ondersteunen van Haarlem onze woningbalans verder onder druk zetten? Waardoor mensen, onze inwoners, hun kinderen en kleinkinderen nog langer op een woning moeten wachten dan nu al het geval is.

In Haarlem is een vergelijkbare motie ingediend. In de beantwoording zei  burgemeester Schneiders het volgende over de uitvoerbaarheid. Er is een rijksverantwoordelijkheid die ligt bij het COA. De financiële verantwoordelijkheid ligt ook daar. Praktijk is dat het COA eerst kijkt naar de rijksgebouwen in Nederland. Als dat niets wordt, is de kans dat het COA contact opneemt met gemeenten om te kijken naar gemeentelijke gebouwen.

Voorzitter,het COA is daarbij op zoek naar drie soorten locaties, voor noodopvang, tijdelijke opvang en reguliere opvang. Voor de nood- en tijdelijke opvang worden locaties gezocht waar minimaal 300 mensen kunnen worden opgevangen. Minimale duur hierbij is 6 maanden, oplopend tot twee jaar. Voor de reguliere opvang gaat het om een opvangcapaciteit van 600 tot 1500+ personen voor een termijn vanaf twee jaar.  Waar het in de eerste motie van PvdA en Sociaal Zandvoort nog ging om tijdelijke opvang van asielzoekers in Zandvoort, gaat het in deze motie nu om zowel crisisopvang, noodopvang, tijdelijke opvang als reguliere opvang!

Tot slot, een raadslid van D66 in Haarlem zei het treffend: de motie is moreel dwingend. Door het niet eens te zijn met onderdelen van de motie of door tegen te stemmen, kan de verdenking worden geladen dat je geen oog hebt voor het vreselijke leed dat een grote groep vluchtelingen treft. Daarmee politiseert deze motie. De VVD kan zich hier compleet bij aansluiten.

Voorzitter, de motie is moreel dwingend en niet uitvoerbaar. Zandvoort heeft die locaties niet, heeft de woningen niet, heeft de capaciteit niet, heeft het geld niet.  En daarmee is deze motie voor de  VVD een schijnmotie, slechts bedoeld voor de bühne.