VVD-Statenfractie tegen windmolens voor de kust

De VVD-fractie van de Provinciale Staten van Noord-Holland heeft maandagavond 28 januari een petitie ondertekend tegen windmolens vlak voor de kust. De petitie, die in kustgemeenten op ruime belangstelling kan rekenen, werd door de Zandvoortse VVD-Wethouder Belinda Göransson en leden van de lokale VVD-fractie onder de aandacht gebracht van de Statenfractie.

De Statenfractie had de Zandvoortse VVD’ers uitgenodigd om de problematiek rondom de near-shore-windmolens te bespreken. Göransson: “Veel toeristen genieten in Zandvoort juist van de zon die ondergaat in de zee. Diverse onderzoeken berekenden dat 22% van de toeristen zullen kiezen voor een andere badplaats als er inderdaad op zes kilometer voor de kust windmolens komen. Voor Zandvoort én de Noord-Hollandse economie zou dat erg slecht nieuws zijn.” VVD-Raadslid Hans Drommel hield een pleidooi voor andere vormen van duurzame energie, zoals zonne-energie: “Windmolens draaien tenslotte op subsidie, en niet op wind.”

De Noord-Hollandse VVD-fractie is het eens met de Zandvoortse bezwaren. Niet alleen vanwege de economische betekenis van het toerisme, maar ook vanwege de scheepvaart. VVD-Statenlid Ariane Hoog stelde eerder al kritische schriftelijke vragen over dit onderwerp. Hoog: “De VVD is van mening dat er geen windmolens op zee binnen de 12-mijlszone van Noord-Holland geplaatst moeten worden omwille van schade aan kusttoerisme, economie, milieu en (hinder voor) de scheepvaart. Bovendien zijn er duurzame alternatieven, zoals duurzaam renoveren en bouwen. Dit is goed voor de bouwsector, de inwoners en voor de economie.  Windmolens zijn kleine industrieterreinen die letterlijk (te) veel ruimte innemen. We zullen zorgvuldig moeten afwegen hoe om te gaan met de spaarzame ruimte in dit mooie maar kleine en dichtbevolkte Noord-Holland”