Risico onbetaalbare woningen in Zandvoort

Op 21 januari 2014 heeft de gemeenteraad van Zandvoort met algemene stemmen de motie ‘aanpassen prestatieafspraken’ aangenomen.

Met de motie werd het college opgeroepen om:

• opnieuw te gaan onderhandelen met De Key over de Prestatieafspraken, met de bedoeling deze aan te passen met als indicatie wat is aangegeven in de bijlage bij deze motie;
  • tot die tijd geen uitvoering te geven aan die onderdelen van Prestatieafspraken;
  • in overleg met De Key te treden om geen woningen in de verkoop te doen of in de vrije huursector te brengen als dat de wachttijd op woningen in de sociale huursector  vergroot;
  • de raad over het overleg met De Key te informeren.

Het college heeft sindsdien ruim vier maanden de tijd gehad om de motie uit te voeren. Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen en de coalitieonderhandelingen kunnen wij ons voorstellen dat alles op een laag pitje is komen te staan. Wel maken wij ons zorgen over de huidige ontwikkelingen. In een onlangs verschenen bericht van De Corporatiesteeg over de risico’s van onbetaalbare woningen van woningcorporaties staat Zandvoort op de tweede positie.

Die fractie van de VVD heeft naar aanleiding hiervan de volgende vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders.

1. Bent u bekend met het artikel en de uitkomsten hiervan voor Zandvoort?
  2. Welke stappen heeft u ondernomen na het aannemen van de motie ‘aanpassen prestatieafspraken’?
  3. Hoe schat u de risico’s in van onbetaalbare woningen in Zandvoort?
  4. Kunt u een beeld schetsen van de inkomens binnen de gemeente Zandvoort in relatie tot de (sociale) huurprijzen?
  5. Zijn er al signalen dat meer inwoners in vergelijk met het verleden hun huur niet meer kunnen betalen?
  6. Zo ja, welke gevolgen heeft dit voor de gemeente?
  7. In de Voorjaarsnota 2014 is te lezen dat het openbreken van de prestatieafspraken mogelijk financiële gevolgen heeft. Kunt u dit toelichten?