Raad werkt schoorvoetend mee aan de samenwerking

Het Haarlems Dagblad kopt: "Raad terughoudend over samenwerking met Haarlem" en stelt vervolgens dat de gemeenteraad in Zandvoort schoorvoetend meewerkt aan ambtelijke samenwerking met Haarlem. Begin december 2013 kwam de aankondiging dat op 16 december de Burgemeesters van Zandvoort en Haarlem een intentieverklaring zouden tekenen, waarin wordt afgesproken nader onderzoek te verrichten naar een intensieve ambtelijke samenwerking tussen de twee gemeenten. Hiertoe werd de gemeenteraad van Zandvoort op 10 december nader geïnformeerd. Tijdens die bijeenkomst trokken diverse partijen aan de rem en werd zelfs opgeroepen het pact met Haarlem niet te ondertekenen. De intentieovereenkomst werd niet getekend, en in plaats daarvan moest een plan van aanpak komen. Dit plan van aanpak stond 27 mei op de agenda van de gemeenteraad.

Verwacht mocht worden dat het plan van aanpak aangenomen zou worden. Het was conform de wens van de gemeenteraad opgesteld en bood voldoende handvatten voor de gemeenteraad om voor het vervolgtraject aan de knoppen te draaien én zelfs om te besluiten alleen Sociale Zaken / Wet Maatschappelijke Ondersteuning over te hevelen naar Haarlem. Hiervoor had de raad al in december 2013 aangegeven dat dit traject, in het licht van de drie decentralisaties, door moest gaan en geen uitstel kon verdragen. Maar hoe anders liep het . De coalitiepartijen dienden bij aanvang van het debat direct een amendement in om het plan van aanpak alleen voor kennisgeving aan te nemen en in beginsel in te stemmen met de overdracht SOZA/WMO inclusief de drie decentralisaties en het college op te dragen hiervoor tijdig concrete voorstellen te doen. Na het debat werd het amendement iets aangescherpt, maar is in de ogen van de VVD nog te vaag en te ruim geformuleerd.

De VVD is van mening dat de gemeente Zandvoort risico's loopt als er geen duidelijke piketpalen worden geslagen en termijnen worden gesteld. Door temporisering loopt de gemeente het risico om een aanwijzing van het Rijk te krijgen als er niet voor de zomer een aantal besluiten wordt genomen. Of een financieel risico als de fatale termijn van 1 januari 2015 niet wordt gehaald. En bovenal een risico's voor de inwoners van Zandvoort die afhankelijk zijn van hulp! De datum van 1 januari van 2015 is een harde datum, en geen richtdatum zoals het amendement aangeeft.

Voor de VVD reden om tegen dit amendement én het besluit te stemmen en dit vergezeld te doen gaan van een stemverklaring. (Over het door de VVD ingediende amendement werd niet gestemd, omdat het amendement van de coalitie al was aangenomen.) Wij vinden dat het plan van aanpak instemming behoeft van de gemeenteraad, omdat dit conform de wens is van de gemeenteraad, het voor kennisgeving aannemen een verkeerd signaal is in het kader van de onderhandelingen met Haarlem, dit de besluiteloosheid van de gemeenteraad van Zandvoort namelijk benadrukt en dus geen teken van bestuurskracht is. In het plan van aanpak wordt namelijk volop de gelegenheid geboden aan de gemeenteraad om mee te praten, mee te denken en mee te doen. Wij vinden het een gemiste kans.

De spreektekst van fractievoorzitter Belinda Göransson bij de behandeling van dit agendapunt:

Voorzitter, in het plan van aanpak ambtelijke samenwerking Zandvoort- Haarlem staat het volgende te lezen. Voor de periode tot de zomervakantie zal in ieder geval dit plan van aanpak en het voorstel voor de besturingsfilosofie in de raad van Zandvoort (en eventueel  in de raad van Haarlem) worden besproken. Als blijkt dat deze planning niet haalbaar is, dan kan de besluitvorming over deze samenwerking in de raad pas na de zomervakantie (eind augustus) plaatsvinden. Maar dat heeft consequenties voor (de planning van) de volgende fase van het verandertraject  voor het sociale domein. En de vraag is dan of de streefdatum van 1 januari 2015 voor de start van de samenwerking SZW/Wmo haalbaar is. Dat geeft dan weer andere problemen.

Voorzitter, de wethouder gaf vorige week aan dat de datum voor de zomervakantie, niet gehaald kan worden omdat er nog diverse zaken moesten worden uitgezocht. Dat baart de VVD zorgen. Zeker omdat we daarmee een aanwijzing van het Rijk riskeren, als bijvoorbeeld de inkoopcontracten met de jeugdhulpaanbieders niet geregeld zijn voor 1 juli. Dat betekent dat we keuzevrijheid kwijt zijn, maar wel moeten betalen voor de door het Rijk aangewezen jeugdhulp.

Het is de VVD nog steeds niet duidelijk waarom de datum voor de zomervakantie niet te halen is. Want volgens de VVD was de gemeenteraad het er vorig jaar over eens dat samenwerking op het gebied van SOZA/WMO onvermijdelijk was. Daar bestond geen onduidelijkheid over. En dat er zaken moesten we worden uitgezocht, was bekend. Het proces rond de ambtelijke samenwerking op het gebied van soza/wmo had, volgens ons, dus door kunnen lopen. Wat nu de niet voorziene stagnatie is, is voor de VVD derhalve niet helder.

Voorzitter, angst is normaal gesproken een slechte raadgever. Maar in dit geval kijkt de VVD daar iets anders tegenaan. Onze angst geldt  de mensen die het betreft, dat zij hierdoor problemen gaan ervaren als de datum van 1 januari niet gehaald wordt. En onze angst geldt de financiën. Want het niet halen van de fatale termijn van 1 januari zal financiële consequenties voor de gemeente Zandvoort hebben.  Dat zijn de problemen die wij voorzien als de streefdatum van 1 januari 2015 niet gehaald gaat worden.

Twee zaken die te vermijden zijn, door alsnog ervoor te zorgen dat de gemeenteraad voor de zomervakantie een besluit kan nemen over de voortgang in het dossier Sociale Zaken/WMO.

Voorzitter, wij vragen de andere partijen ons hierin te steunen en vragen de wethouder om hiervoor zorg te dragen.