VVD Noord-Holland: geen windmolens binnen 12 mijlszone

Aan de leden van Provinciale Staten van Noord-Holland

De voorzitter van Provinciale Staten van Noord-Holland deelt u overeen­komstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten mede, dat op 13 januari 2014 door het lid van Provinciale Staten, mevrouw P.A.M. Hoog (VVD), de volgende vragen bij Gede­puteerde Staten zijn ingekomen.

Inleiding

De VVD is van mening dat er geen windmolens op zee binnen de 12-mijlszone van Noord-Holland geplaatst moeten worden omwille van schade aan kusttoerisme, economie, milieu en (hinder voor) de scheepvaart.

Recentelijk is door het Kabinet in het Energieakkoord afgesproken dat het aandeel van hernieuwbare energieopwekking toe moet nemen naar 14% in 2020 en 16% in 2023. Tevens is onlangs de ontwerp-Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee opgesteld. Het Kabinet heeft hierbij onderzocht of er binnen de 12 mijlszone (23 kilometer uit de kust) geschikte locaties zijn voor nieuwe windmolenparken. Het Kabinet gaat ervan uit dat ‘Near Shore windparken’ binnen de 12 mijlszone tot 40% voordeliger zijn dan het bouwen van deze parken verder op zee.

De Provincie Noord-Holland heeft in mei 2013 een zienswijze ingediend bij het Rijk op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee, waarin zij heeft aangegeven tegen de realisatie van windparken binnen de 12-mijlszone te zijn.

Lees hier de vragen.