Geen windmolens op 6 kilometer!

Op 21 maart 2013 plaatste de VVD Zandvoort - Bentveld onderstaand bericht al op de website. De twee bewuste moties die de afdeling had aangenomen, zijn ook door de Gemeenteraad van Zandvoort unaniem aangenomen. Nu is gebleken uit onderzoek dat het toerisme van Zandvoort zwaar getroffen zal worden als er windmolenparken op 6 kilometer uit de kust worden gebouwd, neemt de VVD Zandvoort - Bentveld nadrukkelijker stelling in!

De Zandvoortse VVD-afdeling neemt stelling tegen de bouw van nieuwe windmolenparken vlakbij de kust. Ook heeft de afdeling haar partijgenoten in de Tweede Kamer, Provinciale Staten en de andere kustgemeenten opgeroepen ook stelling te nemen tegen dergelijke parken. Dit blijkt uit twee moties die afgelopen donderdagavond unaniem werden aangenomen tijdens de ledenvergadering van de partij.

Wethouder Belinda Göransson is met name bang voor de effecten die een dergelijk park zal hebben op het toerisme. Göransson: “Op dit moment zien we vanuit Zandvoort een tweetal kleinere parken op ruime afstand van de kust. Ook staat het park Q10, op 23 kilometer uit de kust, op de planning. Als er daadwerkelijk parken komen met dubbel zo hoge windmolens, of windmolens drie keer zo dicht bij de kust, de zogenaamde Near-shore-parken, tast dat het zicht op de horizon aan. Veel toeristen genieten hier juist van de zon die ondergaat in de zee. Een zon die ondergaat tussen de windmolens, dat is lang niet zo romantisch. Diverse onderzoeken schatten dat 30% van de toeristen in zo’n geval zullen kiezen voor een andere badplaats. Voor Zandvoort zou dat slecht nieuws zijn.”

Als wethouder Economische Zaken en Toerisme verzet Göransson zich al langer tegen de komst van windmolens vlak voor de kust. “Formeel heeft de gemeente geen juridische positie in deze. Vanwege de Crisis- en Herstelwet kunnen we niet procederen tegen hogere overheden. Wat we wel kunnen doen is overleggen en druk uitoefenen achter de schermen. Andere gemeentes hebben minder problemen met windmolens, of willen die graag vanwege de off-shore-werkgelegenheid die dit biedt. Als we kunnen bereiken dat windmolenparken daar komen, heeft iedereen gewonnen.”