Slecht gesteld met huren Zandvoort?

Haarlems Dagblad besteedt ruimschoots aandacht aan de vragen van VVD-fractie over het risico van onbetaalbare woningen van woningcorporaties waarbij Zandvoort een tweede plaats inneemt. Op 29 mei heeft de fractie hierover vragen gesteld aan het college.

Door Fokke Zaagsma ZANDVOORT - Op inwoners van Den Haag na is de huizenhuurder in Zandvoort het slechtst af in heel Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau De Corporatiestrateeg. De VVD-fractie in het toeristenoord heeft daar vragen over gesteld aan B en W.

In de studie naar de betaalbaarheid van huurwoningen staat het dorp tussen grote steden in de top tien van probleemgemeenten. In deze plaatsen is het risico het grootst dat huurders de maandelijkse lasten niet meer kunnen ophoesten omdat de huren steeds meer stijgen.

De lagere inkomens groeien niet mee met die stijgingen.

In Zandvoort zijn er volgens het onderzoek van De Corporatiestrateeg dus te weinig woningen beschikbaar voor inwoners die niet kunnen kopen en geen commerciële huren kunnen betalen. Zij zitten in de knel.

MOTIE

Het liberale raadslid Jerry Kramer heeft vragen gesteld over het huurbeleid van corporatie De Key in Zandvoort. Kramer vraagt zich af of de (jeugdige) huurders de huren nog wel kunnen opbrengen. Kramer was al eerder, in januari, de aanjager van een aangenomen motie waarin het college van B en W werd opgedragen opnieuw te gaan onderhandelen met De Key.

Eerdere afspraken stelden de raadsleden niet gerust. Het college moest bovendien met De Key overleggen en ze oproepen geen woningen meer in de verkoop te doen of in de vrije huursector te brengen 'als dat de wachttijd op woningen in de sociale huursector vergroot.'

Wethouder Gert Toonen (PvdA) en Kramer lag een aantal keren met elkaar in de clinch en die aanvaringen liepen hoog op. Dat viel op, want VVD en PvdA waren op dat moment coalitiepartners. Door de unaniem aangenomen motie van Kramer moest Toonen terug naar de onderhandelingstafel met De Key.

KRITIEKPUNT

Belangrijkste kritiekpunt is dat de raadsleden niet willen dat de woningbouwvereniging sociale huurwoningen gaat verkopen. De raad vreest dat de wachttijden op een woning alleen maar langer worden als er minder huizen beschikbaar zijn. Die verkoop is bedoeld om woonruimte te creëren voor de lagere middeninkomens. Maar die kunnen de koophuizen niet betalen. ,,Ik wil dat die mensen kunnen blijven huren in Zandvoort. Nu staat Zandvoort in de uitverkoop'', zei Kramer in januari.

Gealarmeerd door het onderzoek van De Corporatiestrateeg vraagt Kramer nu of er al stappen ondernomen zijn in de richting van De Key. Ook wil hij weten of het nieuwe college het risico's inschat dat er alleen onbetaalbare woningen overblijven. Belangrijke vraag is ook of er al signalen zijn dat er meer Zandvoorters bij komen die de huur niet meer kunnen betalen.

GEVOLGEN

En zo ja, wat dit gaat betekenen. Het nieuwe college geeft volgens Kramer in de Voorjaarsnota aan dat de nieuw te maken afspraken financiële gevolgen kan hebben voor de gemeente. Of de wethouder dit kan toelichten, vraagt Kramer. Na de motie van het VVD-raadslid is er ruim vier maanden verstreken en Kramer wil weten hoeveel er al van terecht is gekomen. Hij geeft daarbij aan dat hij beseft dat er gelet op de gemeenteraadsverkiezingen en coalitievorming enige vertraging is opgelopen.