VVD kondigt motie De Key aan

Tijdens de gemeenteraadsvergadering-Informatie van 14 januari heeft Jerry Kramer zijn teleurstelling uitgesproken over de bereikte onderhandelingsresultaten met woningcorporatie De Key. De reactie van wethouder Toonen (PvdA) was aanleiding om een motie aan te kondigen over dit onderwerp. Deze motie zal worden behandeld tijdens de vergadering van 21 januari. Wordt vervolgd dus!

Het Haarlems Dagblad van woensdag 15 januari schreef het navolgende artikel naar aanleiding van de behandeling.

Door Dimitri Walbeek

Kritiek raadsleden Zandvoort op plan over huurhuizen

ZANDVOORT - Een groot deel van de Zandvoortse gemeenteraad is ontevreden over prestatieafspraken die PvdA-wethouder Gert Toonen heeft ondertekend met woningbouwvereniging De Key.

In ieder geval collegepartij VVD en de Ouderen Partij Zandvoort (OPZ) en Sociaal Zandvoort willen volgende week in de raadsvergadering in debat met Toonen. De VVD heeft al een motie aangekondigd om de afspraken terug te draaien.

De raadsleden maken zich druk om lange wachtlijsten, een tekort aan woningen die vrijkomen voor jongeren, ouderen en gezinnen. Het probleem met huurwoningen in Zandvoort is kraakhelder: er kunnen geen sociale huurwoningen bij worden gebouwd en net als elders zorgt het zogeheten scheefwonen ervoor dat er te weinig doorstroom is. Mensen die meer zijn gaan verdienen blijven in hun relatief goedkope huurwoning zitten terwijl ze volgens de regels moeten gaan kopen of in de vrije sector gaan huren. Er zijn genoeg ’doelgroepwoningen’, maar die zijn bezet.

In de knel

De raadsleden hebben kritiek op de afspraak die is gemaakt met De Key over de verkoop van een deel van de woningvoorraad. Zandvoorters die meer verdienen dan 34.000 euro per jaar, maar te weinig om een fatsoenlijk huis te kopen, komen in de knel. VVD-raadslid Jerry Kramer is erg teleurgesteld en voorziet dat er geen oplossing in zicht is voor jongeren en gezinnen. ,,Er zijn veel mensen die tussen wal en schip vallen. Die verdienen te weinig om te kopen en te veel om te huren. Voor deze mensen waren de prestatieafspraken juist bedoeld. De Zandvoortste bevolking heeft niets aan de verkoop van sociale huurwoningen.’’

Kramer meent dat de wethouder ’bar weinig’ heeft bereikt. ,,Waar zit nu de winst voor de gemeente? Dit had ík niet ondertekend.’’

Scheefwonen

Daar is wethouder Toonen het niet mee eens. Hij wijst erop dat verkoop van deze huizen juist een middel kan zijn om scheefwonen tegen te gaan en de woningmarkt in beweging te krijgen. ,,Maar kopen van huizen voor mensen met middeninkomens blijft een heel moeilijk verhaal. Maar die inkomensgrenzen zijn Europees beleid. Dat behoort niet tot de competenties van een gemeente.’’ Bovendien wijst hij erop dat de woningbouwvereniging andere competenties van de gemeente heeft overgenomen waar de politiek niet meer over gaat.

De raadsfracties vrezen voor het verlies aan regie wanneer de woningen worden verkocht. Kramer: ,,Dat moeten we tegenhouden. Zo kan je geen strategie ontwikkelen.’’ Volgens wethouder Toonen zijn de afspraken gemaakt op basis van verzoeken uit de gemeenteraad. De prestatieafspraken liggen vast. ,,Maar u kunt mij in een motie altijd opdragen weer met De Key in gesprek te gaan.’’