College reageert op vragen over de Key

Op 29 mei heeft de VVD vragen gesteld aan het college over het risico van onbetaalbare woningen in Zandvoort. Aanleiding hiertoe was een artikel van de corporatiestrateeg, waar Zandvoort werd genoemd als de nummer twee gemeente van Nederland als het gaat om risico's op betaalbaarheidsproblemen. Het college reageert als volgt.

1. Bent u bekend met het artikel en de uitkomsten hiervan voor Zandvoort?
    Antwoord:
    Naar aanleiding van uw vragen hebben wij kennis genomen van het artikel van de Corporatiesteeg. In het kader van het Regionaal Actie Programma Wonen (RAP) is aan een onafhankelijk bureau opdracht geven te onderzoeken wat de gevolgen zijn van het rijksbeleid voor de behoefte aan betaalbare woningen in de Regio Zuid-Kennemerland en IJmond. De verwachting is met dit onderzoek een goed beeld te krijgen van de toekomstige behoefte aan betaalbare woningen in Zandvoort. Dit rapport zal gebruikt worden voor afspraken op regionaal niveau en zal worden gebruikt voor overleg met Woonstichting De Key in het kader van de
    prestatieafspraken. Dit rapport zal ook aan uw beschikbaar worden gesteld. Het regionaal overleg portefeuillehouders volkshuisvesting zal dit rapport na het zomerreces bespreken.
  2. Welke stappen heeft u ondernomen na het aannemen van de motie ‘aanpassen prestatieafspraken’?
    Antwoord:
    Direct na het aannemen van het amendement is gesproken met een afvaardiging van de raad over het kader waarbinnen moet worden gesproken met Woonstichting De Key over de prestatieafspraken. De gesprekken met De Key zijn nog niet gevoerd. Dit in verband met de verkiezing. Op korte termijn zal De Key worden benaderd om in gesprek te gaan over de prestatieafspraken nu aan beide kanten hierover duidelijkheid is.
  3. Hoe schat u de risico’s in van onbetaalbare woningen in Zandvoort?
    Antwoord:
    Eventuele risico’s worden inzichtelijk zodra het onderzoekrapport gereed is (zie antwoord vraag 1).
  4. Kunt u een beeld schetsen van de inkomens binnen de gemeente Zandvoort in relatie tot de (sociale) huurprijzen?
    Antwoord:
    Hierover zal naar verwachting meer duidelijkheid komen zodra het onderzoeksrapport gereed is. Naast dit onderzoeksrapport zijn er op dit moment wel cijfers beschikbaar van Woonservice. Deze zijn echter van het jaar 2012. Rond de zomer verwachten wij recentere cijfers.
  5. Zijn er al signalen dat meer inwoners in vergelijk met het verleden hun huur niet meer kunnen betalen?
    Antwoord:
    Op dit moment zijn bij de gemeente geen gegevens bekend over huurachterstanden. Wel heeft de gemeente inzicht in het aantal huisuitzettingen. Deze zijn soms gerelateerd aan huurachterstanden. De cijfers geven het volgende beeld. Er zijn de volgende kennisgevingen van ontruiming van de deurwaarder bij onze gemeente binnengekomen:
    2013: 45 (waarvan er 11 zijn doorgegaan)
    2012: 58 (waarvan er 6 zijn doorgegaan)
    2011: 41 (waarvan er 6 zijn doorgegaan)
    2010: 53 (niet bekend hoeveel daadwerkelijk zijn doorgegaan)
    2009: 41 (niet bekend hoeveel daadwerkelijk zijn doorgegaan)
    2008: 40 (niet bekend hoeveel daadwerkelijk zijn doorgegaan)
    Daarnaast is aan De Key gevraagd gegevens te leveren.
  6. Zo ja, welke gevolgen heeft dit voor de gemeente?
    Antwoord:
    Het zou theoretisch kunnen zijn dat dit gevolgen heeft dat er meer beroep wordt gedaan op inkomensvoorzieningen en schuldhulpverlening.
  7. In de Voorjaarsnota 2014 is te lezen dat het openbreken van de prestatieafspraken mogelijk financiële gevolgen heeft. Kunt u dit toelichten?
    Antwoord:
    Met Woonstichting De Key is een overeenkomst gesloten. Beide partijen moeten het eens zijn de prestatieafspraken bij stellen, dan wel te wijzigen. Het openbreken van de overeenkomst, dan wel het wijzigen van bestaande afspraken kunnen extra kosten met zich meebrengen wanneer De Key het niet eens is met eventuele wijzigingen die het gemeentebestuur wil doorvoeren. Het verlagen van het aantal sociale woningen dat mag worden verkocht c.q. naar de vrije sector mag worden gebracht zal een inkomsten derving voor De Key betekenen en zal mogelijk deze kosten verhalen op de gemeente Zandvoort.

Ook het CDA had vragen gesteld over de verkoop van sociale huurwoningen. Deze worden in dezelfde brief beantwoord, die hier na te lezen is.