Coalitie keurt eigen vlees

Donderdag 2 oktober was er op verzoek van de coalitiepartijen een extra raadsvergadering. Aanleiding was een motie van wantrouwen tegen wethouder Cohen van OPZ. De indienende partijen OPZ, CDA en D66 hadden als onderbouwing dat de heer Cohen een andere opvatting van integriteit had. Daarnaast waren de partijen van mening dat een langer aanblijven van Cohen de gemeente Zandvoort zou schaden. Na een lang debat werd de motie tegen Cohen aangenomen.

De totale oppostie te weten VVD, PvdA, GBZ en SZ, wilde een extern en onafhankelijk onderzoek naar het gehele proces. Daarbij moest gekeken worden naar de verschillende rollen en posities, maar in ieder geval naar het college, de burgemeester, de wethouders en de gemeentesecretaris. Opvallend genoeg wensen de coalitiepartijen niet aan waarheidsvinding te willen doen en derhalve stemden zij tegen deze motie. De signalen dat de coaltie tegen ging stemmen, hadden ons al bereikt. Mede daardoor hebben wij als oppositiepartijen in de gemeenteraad het vertrouwen opgezegd in het gehele college.

College en coaltiepartijen zijn verantwoordelijk voor de beschadiging van het aanzien van het openbaar bestuur in Zandvoort. Daarnaast is duidelijk dat er geen sprake is van collegiaal bestuur en coalitiepartijen niet in staat zijn om zelf de problemen op te lossen. De VVD heeft er samen met de andere oppostiepartijen geen fiducie in dat de coaltiepartijen OPZ, D66 en CDA wel in staat zijn de grootscheepse zaken die op de gemeente Zandvoort afkomen, adequaat op te lossen.

Wij zullen echter verder moeten. De VVD zal niet weglopen voor haar verantwoordelijkheid. Zandvoort moet aan het werk. Zandvoort moet vooruit. De drie decentralisaties gaan per 1 januari over naar de gemeente. De VVD zal ervoor waken dat interne problemen niet ten koste gaan van de Zandvoorter. Daarvoor zullen wij kritisch blijven, om te zorgen dat er een goed eindresultaat neergezet kan worden. En zullen wij helpen daar waar nodig. Want wij staan vóór Zandvoort.

Lees hier de spreektekst van de VVD-fractie tijdens de vergadering van 2 oktober.