VVD Zandvoort doet beroep op wet openbaarheid bestuur

Verbijsterd zijn de liberalen in de Zandvoortse badplaats. Op 9 maart zouden de gemeenteraden van Zandvoort, Katwijk en Noordwijk nader geïnformeerd worden over de geplande windturbinevelden op zee. Rijkswaterstaat had hiervoor een visualisatietool ontwikkeld, die vanuit verschillende hoeken en afstanden laat zien hoe het uitzicht vanaf de kust wordt. De wethouders van de kustplaatsen hebben een voorvertoning gezien, en zijn zich rot geschrokken.

De informatiebijeenkomst is geannuleerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, omdat de gemeenteraadsleden de informatie vertrouwelijk moesten behandelen. De VVD Zandvoort laat het er niet bij zitten. Als lokale volksvertegenwoordigers vinden zij het onbegrijpelijk dat het Ministerie belangrijke informatie voor de inwoners van de kustgemeenten achterhoudt. VVD-raadslid Jerry Kramer: ”De VVD Zandvoort heeft transparantie hoog in het vaandel staan. Wij vinden dat de raadsleden van Zandvoort, maar zeker ook de inwoners, recht hebben om deze beelden te zien. Nu het Ministerie de bijeenkomst heeft afgeblazen, hebben wij een wob-verzoek ingediend. Wij vinden dat de beelden openbaar moeten worden voor iedereen, en wel zo snel mogelijk”.