Zandvoort gaat vol gas voor de Formule1!

Nederland staat aan de vooravond van de terugkeer van de Dutch Grand Prix Formule 1 op circuit Zandvoort. Een Formule 1 evenement biedt enorme economische kansen.

Een Dutch Grand Prix in Zandvoort staat garant voor wereldwijde mediaexposure. In de slipstream trekt het bezoekers en investeerders uit binnen- en buitenland. Die hebben we nodig om ervoor te zorgen dat Zandvoort ook op pole position blijft als badplaats van de metropoolregio.

De gemeente Zandvoort is bereid om te investeren in de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort en stelt een budget beschikbaar van ruim 4 miljoen euro over de periode 2019-2022.

Dit budget is onder andere bestemd voor de ontwikkeling en uitvoering van een mobiliteits- en verkeersplan en side-events. Door bij te dragen aan het verkeers- en mobiliteitsplan wil Zandvoort zorgen voor optimale bereikbaarheid van het evenement en tegelijkertijd  werken – met partners - aan structurele oplossingen voor bereikbaarheid.

Met de side-events rondom de Formule 1 wil de gemeente een grotere spin-off creëren voor Zandvoortse inwoners, ondernemers en (sport)verenigingen zodat ook zij optimaal kunnen profiteren.

Dit voorstel ligt er nu van het college van Zandvoort. Wethouder Ellen Verheij: “Wij zijn graag bereid  om te investeren in de terugkeer van de Formule 1 op het mooiste circuit van Nederland. We zijn trots op de Formule 1 en Circuit Zandvoort en bereid om daarvoor onze nek uit te steken.”

De bijdrage wordt bekostigd met een verhoging van de toeristenbelasting met 50 cent, forensenbelasting en een miljoen uit de strategische investeringsagenda (SIA). De afgelopen jaren is de toeristenbelasting niet verhoogd en deze blijft één van de laagste in de regio.

Zandvoort hoopt met de toezegging ook andere partijen te verleiden om een bijdrage te geven aan deze unieke kans.

Op 26 maart besluit de gemeenteraad over het voorstel.