“Voorzitter, leden van de
raad en college, aanwezigen en luisteraars en kijkers thuis,
Op grond van artikel
5:43, eerste lid van onze APV, is het verboden zich in zee te bevinden bij
onweer, of als door mistdampen het zicht vanuit de kust minder dan 200 meter is.
Ik vind dat een bijzondere regel. Niet omdat ik nou zo’n groot voorstander ben
van zwemmen bij onweer of mist (ik ga zelf het liefst de zee in als het een
graad of 30 en zonnig is). Maar omdat een regel als deze iets zegt over het
vertrouwen dat wij in onze inwoners en/of gasten hebben. Over de rolopvatting
van de gemeentelijke overheid. Alsof wij voor hen moeten bepalen wanneer het
lekker zwemweer is. Alsof wij hen moeten leren dat het tijdens onweer niet
veilig op zee is, en dat je bij dichte mist wellicht het strand niet meer kunt
terugvinden. Een artikel als dit ademt de geest van een betuttelende overheid,
die gaat bepalen wat goed is voor haar onderdanen.
Voorzitter, de VVD staat
voor een ander type overheid. Een andere blik op de samenleving. Wij hebben
vertrouwen in de verantwoordelijkheid van Zandvoortse inwoners, ondernemers en
hun gasten. Wij willen hen ruimte geven zelf te bepalen wat goed voor hen is.
Zonder betuttelende overheid, zonder overbodige regels, met gezond verstand en
met lagere lasten. Voor de VVD is dit hét thema voor 2020.
De VVD is voor een kleine
overheid en minder regels. We zijn daarom erg blij dat we in ons raadsprogramma
hebben afgesproken dat we kritisch naar onze eigen regels gaan kijken en dat er
een pilot deregulering komt. Geplande uitvoering van die pilot was 2019. Ik
noemde het vorig jaar tijdens mijn algemene beschouwingen nog als iets waar ik
voor dat jaar naar uitkeek. Helaas: de pilot is uitgesteld: Eerst naar het
derde of vierde kwartaal 2020, zie de najaarsnota. En nu, zo zien we in de
begroting, uitgesteld naar 2021. Voorzitter, de VVD roept op hier meer urgentie
aan te geven. Dit moet kunnen in 2020. Ik hoop op dit punt op een toezegging
van het College.
Maar deregulering is meer
dan een pilot. In al ons beleid, in al onze plannen, moeten we samen met
ondernemers en inwoners kijken naar de regeldruk. De VVD wil overbodige en
niet-handhaafbare regels schrappen.
We willen vergunningen
waar mogelijk afschaffen, samenvoegen of vervangen door een meldingsplicht of
algemene regels. We willen de geldigheidsduur van vergunningen verlengen. De
pilot deregulering is dus slechts één van de manieren om iets aan regeldruk te
doen.
Die manier van denken
gaat bij de overheid niet altijd in een keer goed. Een voorbeeld is het onlangs
gepubliceerde Concept Ventbeleid 2019. Als ik de ingekomen brieven zie van een
van de venters, en van de Standplaatsvereniging Zandvoort, schrik ik. Regels,
in het verleden geschrapt, komen weer terug. De ondernemers hebben niet het
gevoel samen met de overheid te zoeken naar oplossingen. Het beeld is dat wij
tegenover elkaar staan. De VVD vindt dat verantwoordelijke ondernemers samen
kunnen uitmaken wat een logische afstand tussen twee karren is. Een
strandindeling is een voorbeeld van extra regelgeving waar niemand om heeft
gevraagd. Ondernemers die enorme stappen maken in duurzaamheid, hoeven we niet
nog eens extra regels op te leggen. Om maar wat voorbeelden te noemen. Het is
een conceptversie, geen vastgesteld beleid. De VVD roept het College op om de
inspraakbijdragen zeer serieus te nemen, en in de definitieve versie samen met
de ondernemers te zoeken naar wat er nodig is om de schadelijke effecten van
Europese regelgeving te beperken, de belangen van de ondernemers te behartigen
en daarmee deze Zandvoortse traditie en couleur locale te behouden en
versterken.
2020 is ook het jaar
waarin we de invoering van de Omgevingswet gaan voorbereiden. Een grote
stelselwijziging, die past bij die andere houding die ik hier schets. Minder
regels, meer ruimte voor maatwerk, en een groter vertrouwen tussen overheden,
bewoners en bedrijven. Lange, stroperige procedures worden eenvoudiger of
afgeschaft. Inwoners krijgen meer zelf te zeggen over hun leefomgeving. Met de
Omgevingswet wordt het makkelijker om een dakkapel te bouwen of je oprit te
verbreden. Procedures rond vergunningen worden namelijk korter en goedkoper.
Veel hangt af van hoe wij als gemeente die invoering regelen. Durven we los te
laten als overheid? Durven we ruimte te geven aan Zandvoorters? De VVD roept op
tot een zo liberaal mogelijke invulling van de wet.
Een belangrijk onderwerp
waarbij die nieuwe houding nodig is, is de zorg; de jeugdzorg en WMO. Een paar
jaar geleden zijn die taken gedecentraliseerd naar gemeenten. Doel was een
decentralisatie, én een transformatie. Een goede keuze, vindt de VVD.
Gemeenten staan dichter
bij de inwoners, en kunnen dus beter zorgen dat alle Zandvoorters de zorg
krijgen die ze nodig hebben, op de best passende manier. In de meeste
gemeenten, waaronder hier in Zandvoort, is de decentralisatie goed verlopen. De
transformatie loopt, is het landelijke beeld, nog wat achter. De VVD vindt dat
we, meer dan nu, uit kunnen gaan van de eigen regie en eigen kracht van mensen.
Niet omdat dit geld bespaart, maar omdat dit zorgt voor betere zorg. Veel
gemeenten verwachten, zeker op korte termijn, meer geld uit te moeten geven aan
de zorg. In dat kader is het ambitieus dat de wethouder verwacht de komende
jaren te kunnen bezuinigen. Minder geld uit te geven aan de zorg. Graag zou de
VVD de plannen van de wethouder zien om dit te realiseren.
Keuzevrijheid en
verantwoordelijkheid gelden ook voor mobiliteit. We verplaatsen ons allemaal
voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om boodschappen te doen en om familie en
vrienden op te zoeken. Je wilt zonder al te veel gedoe van A naar B komen. We
willen dat Zandvoort uitstekend bereikbaar is met de auto, de fiets en het
openbaar vervoer. Welk vervoermiddel mensen kiezen, vinden we een zaak van
keuzevrijheid. Hier past geen sturing of dwang vanuit de overheid. Daarom
moeten we in alle vormen van vervoer investeren. De VVD is tevreden met de
investering in het spoor. Zes treinen per uur in de zomer, zelfs meer tijdens
evenementen. Een goede zaak voor ons en onze gasten. Maar de bereikbaarheid van
ons dorp per auto is slecht te noemen. We willen daarom dat de samenwerking met
buurgemeenten op dit punt beter wordt. Maar ook binnen Zandvoort kunnen we het
nodige doen. Zorg dat de boulevard en de Engelbertstraat hun doorgaande functie
houden. Zet in op doortrekking van de Herman Heijermansweg. Zorg dat die auto’s
ook ergens kunnen parkeren.
Voorzitter, In Zandvoort
hebben we een uitdaging als het gaat over wonen. De wachtlijsten voor sociale
huurwoningen lopen op tot boven de acht jaar. Vorig jaar hebben we als
gemeenteraad u dan ook opgeroepen de voorrangsregeling voor statushouders af te
schaffen. In uw brief wordt duidelijk dat u die motie verkeerd heeft begrepen.
De oproep was niet om te komen met een studie, of plan. Zoals de Amsterdamse
PvdA oud-wethouder Jan Schaefer zei: ‘In gelul kan je niet wonen’. De oproep
was naar ons idee duidelijk: schaf de voorrangsregeling af. Graag hoor ik van u
wanneer we dat gaan doen.
Voorzitter, ik rond bijna
af.
Als VVD kunnen we de
algemene beschouwingen natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder het te hebben
over de ambtelijke fusie. Zoals bekend; De VVD is en blijft tegen die fusie.
Wij zien dit als een enorm risico voor de blijvende zelfstandigheid van
Zandvoort. De evaluatie van dit jaar wachten we dan ook vol spanning af. In de
tussentijd willen we ons wel houden aan de gemaakte afspraken. Daarom dien ik
straks 2 amendementen in. Om te voorkomen dat we dubbel betalen voor zaken die
we al betaald hebben. En zodat we niet veel meer betalen dan voorheen.
Dank voor uw aandacht”.