'Met participatie kom je er bij het parkeerbeleid nooit uit'

Het parkeerbeleid is al jaren een pijndossier voor menige wethouder. Mogelijk komt dit door de participatie die de gemeente hieraan verbonden heeft. Iedere wijk heeft zo zijn eigen problemen en als die worden opgelost met beleid, verschuift het probleem vaak naar een naastgelegen wijk. Dat maakt het zeer lastig om een parkeerbeleid voor heel Zandvoort te maken. Het vraagt veel arbeid van de raad en het college, maar moeten de inwoners meedenken en beslissen? Of kom je er met participatie nooit uit? Het woord is aan de politiek.

Volgens de VVD is het precies tegenovergesteld: Zonder participatie kom je er niet uit. Daarom staat in ons verkiezingsprogramma dat “We vinden dat bewoners betrokken moeten worden bij veranderingen van het parkeerbeleid”. Dan bedoelen we alle bewoners, dus ook die in Zandvoort Noord en Bentveld. Zo is het voor ons onbestaanbaar dat, zonder dat de buurt iets gevraagd is, het huidige college, gesteund door CDA, D66, PvdA en SZ, het Zwarte Veld wil veranderen in een parkje. De VVD is er trots op dat die poging door een door ons ingediende motie van tafel is geveegd.

Goed parkeerbeleid is immers niet mogelijk als er te veel plekken verdwijnen. De VVD wil als eerste prioriteit een einde maken aan het verdwijnen van parkeerplaatsen op straat, iets dat de afgelopen vier jaar te vaak is gebeurd. De beperkte enquête zoals die eerder door dit college is verspreid vinden wij geen goede basis om parkeerbeleid te veranderen.