VVD wil groei De School mogelijk maken

De Zandvoortse VVD-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de huisvesting van (o.a.) De School in schoolgebouw de Golf, in Zandvoort Noord. De School, die op een vernieuwende en flexibele wijze onderwijs geeft, kan rekenen op steeds meer belangstelling van ouders en kinderen. De VVD vindt het teleurstellend dat die belangstelling niet kan worden omgezet in meer leerlingen. De School kan immers lastig groeien, en heeft daardoor een wachtlijst. De VVD wil mogelijk maken dat De School kan groeien, en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

In gebouw De Golf zijn drie scholen gevestigd, die onderling de ruimten verdelen. Het overleg over de groei van De School loopt echter moeizaam. Hoewel de gemeente heeft geprobeerd te bemiddelen, is er nog geen oplossing. Reden voor de VVD om aan te dringen om een strakkere sturing en regie door de gemeente. VVD-gemeenteraadslid Martijn Hendriks: “Als de schoolbesturen er onderling niet uitkomen, moet de gemeente, als eigenaar van het gebouw, spijkers met koppen slaan. Het kan niet zo zijn dat door afstemmingsproblemen kinderen niet op de school van de eerste keuze zitten, terwijl er ruimte genoeg is in Zandvoort.” Naast een oproep tot meer gemeentelijke regie vraagt de VVD naar de feitelijke reden van de ontstane problemen en mogelijke oplossingsrichtingen.

Zie hier de vragen die de VVD heeft gesteld:

1. Is het onderwijsconcept van De School de enige reden dat niet tot overeenstemming gekomen is? Of werken de verzoeken van de overige scholen/gebruikers daarin net zo beperkend?

2. Hoe weegt en beoordeelt het College de diverse wensen van de verschillende gebruikers van de Golf?

3. Is de rapportage ‘Optimalisatie ruimtegebruik De Golf’ van ICS Adviseurs het in de Najaarsnota genoemde externe advies? Wat is de meest actuele stand van zaken met betrekking tot het opstellen van het meerjarenplan onderwijshuisvesting en het maken van afspraken over de huisvesting in de Golf? Wat is er sinds het opstellen van de rapportage gedaan?

4. Op welke wijze is het College betrokken bij het maken van deze afspraken? Is het College bereid zich hier (indien van toepassing) actiever voor in te zetten?

5. Voor ouders op de wachtlijst is sprake van een onzekere situatie. Voorkomen dient te worden dat zij gedwongen voor een suboptimale school moeten ‘kiezen’. Welke deadline hanteert het College voor het maken van afspraken? Dit met het oog op te verrichten verbouwingen e.d. en de start van het nieuwe schooljaar.

6. Is het College bereid om bij het niet halen van die deadline, als eigenaar van het gebouw, de regie naar zich toe te trekken en knopen door te hakken?

7. Een van de belemmeringen om alle wensen te vervullen is de locatie van het CJG. Is het College bereid verhuizing (of verplaatsing binnen gebouw de Golf) van het CJG te overwegen als hiermee een oplossing dichterbij komt? Waarom wel/niet? Welke alternatieve locaties binnen Zandvoort zouden geschikt zijn (te maken) voor huisvesting van het CJG?