Geen Nederlands, geen bijstand

De Zandvoortse VVD-fractie heeft, door middel van schriftelijke vragen, aangedrongen op een krachtige lokale invoering van de taaleis in de Participatiewet. Bijstandgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, kunnen op die manier gekort worden op hun uitkering.

‘Geen Nederlands, geen bijstand’

De Zandvoortse VVD-fractie heeft, door middel vanschriftelijke vragen, aangedrongen op een krachtige lokale invoering van detaaleis in de Participatiewet. Bijstandgerechtigden die weigeren Nederlands teleren, kunnen op die manier gekort worden op hun uitkering. VVD-RaadslidMartijn Hendriks: “Voor het vinden van een baan, is het beheersen van de taaleen eerste voorwaarde. Van mensen in een uitkering mag dus worden verwacht datzij zich inspannen die taal te leren. Weigeren zij dat te doen, verliezen zeuiteindelijk hun uitkering.”

De wet ‘TaaleisParticipatiewet’ treedt per 1 januari 2016 in werking. Door deze wet kan eenbijstandsgerechtigde die weigert Nederlands te leren een korting van 20 procentkrijgen op zijn uitkering. Als iemand na een halfjaar geen vordering heeftgemaakt wordt dat 40 procent. Als iemand na een jaar nog niet meewerkt, kan degemeente de uitkering helemaal stoppen. De verplichting geldt vanaf 1 januari 2016 voorde nieuwe instroom in de bijstand en vanaf 1 juli 2016 voor allebijstandsgerechtigden.

De Zandvoortse VVD juicht dezewetswijziging toe. Raadslid Hendriks: "Gezien de te verwachte hogere toestroom vanstatushouders is deze wetswijziging een broodnodig instrument. Niet alleen omparticipatie te bevorderen, maar ook de integratie van deze nieuweZandvoorters.”

In de schriftelijke vragen wordtondermeer gevraagd naar de wijze waarop deze wet in Zandvoort wordt ingevoerden voor hoe veel uitkeringsgerechtigden dit consequenties zal hebben. Zie hierde vragen:

1. Is het College met de VVD van mening dat het beheersenvan de taal een eerste voorwaarde is om succesvol mee te kunnen doen in desamenleving?

2. Kan het College een inschatting maken van het aantalbijstandsgerechtigden dat na invoering van de taaleis geheel of gedeeltelijkzou worden gekort op de uitkering? Welk bedrag is hiermee gemoeid?

3. Deelt het College de mening van de VVD dat van mensen dieeen uitkering ontvangen verwacht mag worden dat zij de Nederlandse taalvoldoende beheersen? Zo ja, welke concrete maatregelen gaat het Collegetreffen? Zo nee, waarom niet?

4. Op welke wijze gaat het College uitvoering geven aan denieuwe wet? Welke stappen heeft u tot nu toe gezet ter voorbereiding van deinvoering?